fbpx
Euroopan isoimmat HR-messut Kölnissä takana, ja oli kyllä erinomainen kokemus. Täytyy sanoa, että Euroopan isoimmat HR-alan messut ovat “hiukan” erinäköiset kuin vastaavat Suomessa. Messut oli nimeä myöten brändätty tulevaisuuteen, ketteryyteen, ”permanent betaan” ja niin edelleen. Muutoshalu näyttää kovalta, mutta useammassa keskustelussa tuli silti esille, että ei se muutos nyt ihan niin nopeata saati helppoa ole: perinteiset yritykset toimivat usein perinteisin tavoin.

 

 

 Tavoitteemme messuille olivat:

  • Löytää vähintään 20 hyvää liidiä (joko isompia yrityksiä tai konsultteja)
  • Oppia alasta: missä menee Euroopan HR tech, mitä kaikkea on tarjolla
  • Sivutuotteena tehdä neljä päivää töitä yhdessä saksanvahvistuksemme kanssa

Saavutimme kaikki nämä tavoitteet, ja liiditavoitteen vieläpä noin kaksinkertaisesti.

Saksanvahvistuksemme Jannis oli aivan avainhenkilö keskusteluissa, kieli messuilla oli käytännössä suurimmalta osin saksa. Kyllä englanniksikin keskustelut sujuivat lähes kaikkien kanssa, mutta tästä huolimatta vaikutelmani oli, että Jannis oli keskeinen kontaktien rakentamisessa.

Vastaanotto meille oli oikein hyvä. Jengi osti idean, kysyi relevantteja juttuja ja tuntuma on, että eivät vain olleet kohteliaita, vaan moni mietti asiaa oikeasti ja myös osti idean. Jotain kriittistäkin kulmaa tuli, lähinnä yksittäisiin simulaatioihin.

HR tech -alalla oli myös useita kymmeniä muitakin startupeja – selkeästi eniten uusia palveluja on hakuprosessin eri kohdissa, mutta myös HRD-puolella on avauksia. Isompien firmojen osalta ei tullut oikeastaan juurikaan yllättävää. Näyttäviä osastoja, hyvän kuuloisia juttuja, mutta ei kovin mullistavia asioita. 

Bisnessimulaatioita näyttää olevan ihan kohtuullisesti tarjolla, siis pelataan liiketoimintapeliä tai jotakin liiketoiminnan osaa kuvitteellisessa maailmassa. Meille itsellemme se, että käytämme sanaa “simulaatio” on hiukan kimuranttia, kun olemme aika eri juttu, vaikka käytämme samaa sanaa. Toimii kuitenkin.

Ihan käytännön oppeja messuilla olemisesta:

  • On erittäin tärkeää, mitä grafiikoissa lukee isoimpana avainsanoina. Meillä lukee Gamified Team Development, joka sai selkeästi oikeita ihmisiä pysähtymään ja toimi varsin hyvin. 
  • Meillä oli kumppanimme kautta pulmalaatikoita, jotka liittyvät pakohuoneeseen yhdistettyyn tuotteeseemme. Alunperin ajattelimme, että nämä ovat tärkeä juttu, että on jotakin konkreettista hypisteltävää. Niillä ei juuri ollut merkitystä, vain muutama halusi käyttää sellaisiin aikaa, ja ihmiset halusivat keskeisesti puhua siitä, mitä meillä on tarjolla – mikä on tietenkin mukavaa.
  • Aktiivinen saa olla, jotta pääsee keskusteluihin. On tietynlainen sosiaalinen koodi siinä, milloin ohikulkija haluaa tulla lähestytyksi – aktiivinen on ihan hyvä olla, mutta ei tungetteleva.

Pulmalaatikot toimivat käytännössä pääosin vain rekvisiittana.

Illalla oli rento meininki, tosin nukkumatti kutsui itseäni aikaisin.

—–

Kiitos myös ELY:lle kansainvälistymisen tukemisesta, ei olisi varmasti lähdetty messuille ilman pientä jeesiä.

Aleksis Nokso-Koivisto, SmoothTeamin toimitusjohtaja